Місцевому самоврядуванню - широкі права та можливості
Місцевому самоврядуванню - широкі права та можливості
14:11
Володимир Сабадаш:"Місцевому самоврядуванню - широкі права та можливості, а насамперед – відповідальність."
Мистецтво жити вільним здатне творити дива, але водночас нема нічого важчого, ніж учитися жити вільним, зазначав у своїй книзі - Демократія в Америці, французький державний діяч Токвіль Алексіс де .
Саме так можна інтерпретувати і принцип організації місцевого самоврядування. Українська демократія, як і Українська держава – молода. Демократії західного типу формувались протягом багатьох століть. Проте нарікати на це досить. У сучасному швидкоплинному світі високих технологій, калейдоскопі і вирі подій достатньо часу для того щоб збагнути де ми і куди йдемо, напрацювавши чіткий алгоритм дій та перспективу розвитку. Та потрібно почати з найпростішого, що вже давним-давно варто було вирішити. Адже хіба нам байдуже, який вигляд має наше село чи селище, хто займається благоустроєм населеного пункту, як і куди дівається сміття, скільки і як має працювати вуличне освітлення, яким є дозвілля молоді і куди ходять наші діти відпочивати, і чи взагалі є куди ходити, які послуги надаються місцевим жителям, які інвестиції залучаються і за рахунок чого, чи відповідає вимогам дитячий садок і чи взагалі він є, який стан доріг, тротуарів скверів і парків, хто орендує ставок і за що, як використовується земля – наше найбільше багатство і ще безліч інших питань.
Конституція України пов’язує місцеве самоврядування з правом територіальної громади-жителів села чи добровільного об’єднання у сільську громаду, жителів кількох сіл самостійно вирішувати питання місцевого значення в межах Конституції України і законів України.
В основу принципу організації діяльності органів місцевого самоврядування покладено природне право людей жити в спільності, підпорядковуватись загальновизнаним нормам та правилам, автономно вирішувати питання, незалежно від державних структур, в межах законів, власної-фінансово економічної бази та в своїх інтересах.
Такий підхід до визначення кола суб’єктів права на місцеве самоврядування має глибоке історичне коріння. Саме в поселеннях люди природним шляхом групувались для спільного життя, проблеми, що виникали вирішувались спільно, встановлювались загальні правила поведінки, зрештою відпрацьовувались заходи примусу та покарання.
Васильківський район, як адміністративно-територіальна одиниця поділений на 43 територіальних громади, а відтак 39 сільських рад та 4 селищних ради, населених пунктів -71, тож є декілька сільських рад, які об’єднують кілька сіл. Це такі, як Крушинська - 6 населених пунктів, Застугна-5, Путрівка-4 та деякі інші. І ми маємо виходити з тих умов, що вже склались та довгий час існують. Хоча саме в цій царині більше питань ніж відповідей. Для прикладу можна порівняти Глевахівську селищну раду, яка об’єднує більше 11 тисяч жителів (це без мешканців садових товариств, яких за попередніми підрахунками близько 8 тисяч) та майже половину сільських рад на території яких проживають до однієї тисячі жителів. А загалом на території 4-х селищних рад проживає близько 30 тисяч жителів, така ж кількість їх проживає на території 39 сільських рад. Як і в усьому тут є і переваги і недоліки. І завдання органів виконавчої влади та органів місцевого самоврядування якраз і полягає в тому щоб усунути якомога більше недоліків, як кількісному так і в якісному відношеннях. Але найголовнішим є те, що допоки територіальна громада не стане самодостатньою, як у прийнятті рішень так і в їх виконанні до тих пір «нав’язування зверху» не приводитимуть до успіху. Тож починаючи з кожного подвір’я, присадибної ділянки, вулиці та кварталу ми маємо запроваджувати справжнє самоврядування, маючи для цього усі права, свободи та можливості передбачені законами України: «Про місцеве самоврядування в Україні», «Про органи самоорганізації населення в Україні», «Про статус депутатів місцевих рад», «Про благоустрій населених пунктів в Україні», «Бюджетним кодексом України», «Земельним кодексом України», «Про боротьбу з корупцією в Україні», «Про службу в органах місцевого самоврядування» та багато інших законів та підзаконних актів, що регламентують діяльність органів місцевого самоврядування.
Отже самоврядування маючи широкі повноваження та можливості чітко підпорядковується вимогам законів. Варто зазначити, що ми не в повній мірі використовуємо свої законні права, не надаємо значення місцевому самоврядуванню, як інституту публічної влади.
Проблемою наших сіл і селищ є, в більшості своїй, одне - все, що не моє – чуже. Сила громади якраз в тому, що зрештою з’являється власник та розпорядник рухомого і нерухомого, «нічийого» та безгосподарного. Все що оточує нас - наш дім і нам його передавати дітям і онукам. Громада і лише громада має вирішувати, як їй жити далі, що робити з тим, що перейшло у спадок і як давати раду тому, що є спільно напрацьованим.
Станом на сьогодні ми маємо привести до відповідності те, що не потребує коштів. Прибудинкові території закріплені за власником і відповідно мають утримуватись в чистоті та охайності, території, що є прилеглими до промислових чи с/г підприємств також мають відповідальних осіб, тож якщо є порушення вимог благоустрою-адміністративна комісія буде розглядати його та накладати стягнення - іншого не передбачено.
Окремо варто зазначити про органи самоорганізації населення, які на при великий жаль не мають розвитку в Україні. Тобто не є дієвими у нас будинкові комітети, вуличні комітети інші територіальні громадські утворення, що покликані вирішувати проблеми місцевого значення. А можливості і потреба в тому є . Законом передбачено делегування органам самоорганізації фінансових повноважень сільською чи селищною радою. Для прикладу в Канаді, органи самоорганізації вирішують більшу половину питань місцевого рівня. Це дає змогу підвищити рівень оперативності, відповідальності і якості у вирішенні тих чи інших проблем.
Важливого значення потрібно надавати громадським слуханням, як можливості спільно обговорити те чому треба дати раду. І де як не на громадських слуханнях (сходках села) найкраще приймаються спільні рішення.
Потрібно також сказати правду про те, що такий важливий інститут, як депутатський корпус працює у нас час від часу або й взагалі не працює. Депутати сільських і селищних рад та районної ради, яких у нас близько 900 осіб, являються потужною командою небайдужих та активних людей, які наділені відповідними повноваженнями в тому числі і делегованими виборцями. Депутат як і сільський чи селищний голова має один раз в рік звітувати про власну діяльність та один раз в півроку інформувати виборців про роботу ради. І мабуть назріла потреба провести загально районну нараду депутатів усіх сільських і селищних рад з єдиною метою – покінчити з байдужістю, напрацювати чіткий алгоритм спільних дій.
Започатковані Президентом України реформи надають ще більші можливості місцевим громадам, зокрема і фінансові можливості. Формування бюджетів має дійсно відбуватись знизу до верху та враховувати всі потреби і реалії. Селу потрібне нове дихання. Відродження села - наше завдання. І до цього мають долучитись усі, а насамперед – сільськогосподарське, промислове виробництво,різної форми власності, інші форми господарювання, суб’єкти підприємницької діяльності, що розташовані на даній території тощо.
Ми маємо все корисне та прийнятне для нас перейняти із зарубіжного досвіду, від наших найближчих сусідів, які мають успіх і які постійно перебувають у реформуванні та модернізації.
Васильківська райдержадміністрація покладає надії та сподівання на 2011рік, який має стати дійсно переломним, насамперед у свідомості, в ставленні до всього оточуючого, у змінах на краще, у подоланні байдужості, у розбудові нашого життя. У нас з’явився унікальний шанс і можливість тож скористатися цим наше завдання .
Інвестиції - рушійна сила економіки, тож інвестиційна політика має бути мудрою і відповідати вимогам сьогодення, а ще вона має стати надбанням кожної громади.
Відповідно до Програми соціально – економічного та культурного розвитку Васильківського району на 2011рік ось деякі з них:
- Розпочато інвестиційні капіталовкладення ООО «Неоформ» в будівництво логістичного центру, в с. Мархалівка;
- Розпочаті проектні роботи ЗАО «Логістичний центр Калинівка»;
- Розпочате планування будівництва заводу автоматизованого виготовлення цегли в с. Погреби;
- Впроваджується інвестиційний проект на ОАО «Гребінкихлібопродукт»;
- Започатковані інвестиційні впровадження в будівництво заводу по переробці твердих побутових відходів ООО «Еколайн Будінвест».
Крім того відновлено та продовжується будівництво Путрівської та Іванковичівської ЗОШ, передбачено кошти в сумі 9млн. на добудову поліклінічного відділення Гребінківської районної лікарні, передбачено закупівлю 2-х шкільних автобусів, розпочаті проектні роботи по будівництву автодорожнього мосту через залізничну колію в селищі Калинівка. Також передбачено провести ремонтні роботи в 3-х загальноосвітніх школах із заміною вікон на пластикові, реконструювати приміщення дитячої поліклініки під терапевтичне відділення ЦРЛ, побудувати 4 дитячих ігрових майданчики, 7 футбольних полів, 3 футбольних поля зі штучним покриттям, створити 2 нових парки зелених насаджень та привести до належного стану 12 існуючих парків, ліквідувати 11 стихійних сміттєзвалищ, організувати загально районну мережу із вивезення та утилізації твердих побутових відходів. Це далеко не повний перелік передбаченого планами.
Подібні завдання є в кожної територіальної громади, в кожного органу місцевого самоврядування і тому підтвердження спільні кущові наради із головами сільських та селищних рад, керівниками контролюючих та правоохоронних органів, які започатковані і проводяться у населених пунктах в яких належний благоустрій, виконується план соціально-економічного розвитку та бюджет, відповідно працюють усі заклади з метою запозичення досвіду, що вже напрацьований,та усунення недоліків.
Тож попереду багато завдань для нас усіх. Але виконувати їх потрібно заради самих себе, заради наших дітей, заради майбутнього.